NL / FR

MAISON DS

Erfgoed

Mythische DS

Futuristische elegantie, zuivere lijnen, technologische perfectie... Sinds zijn eerste verschijning op het autosalon van 1955 gaan de harten van de bezoekers sneller slaan wanneer ze de DS 19 ontdekken. Een eeuwige passie is geboren. 

De ontwerpers

"Pierre Boulanger Visionair"

Pierre Boulanger was ingenieur van opleiding, nauw bevriend met de familie Michelin en CEO van Citroën toen hij in 1938 het VGD-project (voiture à grande diffusion - voertuig voor massaproductie) lanceerde. 17 jaar later en 5 jaar na zijn dood werd de DS geboren.

Flaminio Bertoni

Kunstenaar - Beeldhouwer

Deze getalenteerde Italiaanse beeldhouwer was ook carrosseriebouwer en kunstenaar. Hij stond aan het hoofd van het Stijlbureau van Citroën tussen 1932 en 1964. Hij tekende en beeldhouwde de aerodynamische en futuristische lijn van de cultauto van de XXe eeuw: de DS 19. 

André Lefèbvre

Virtuoos ingenieur

Luchtvaartingenieur en testpiloot André Lefèbvre gooit al zijn talent in de schaal voor het ontwerp van de DS 19. Voorwielaandrijving, aerodynamica, een beperkt gewicht en gewichtscentralisatie hebben van de DS 19 een "bom in de autowereld" gemaakt.

JAREN 50 - DE GLORIETIJD

Het salon van 1955, de intrede van het cultobject dat de tweede helft van de XXe eeuw zal tekenen

Op donderdag 6 oktober 1955 ontdekken bezoekers, journalisten en concurrenten met verbazing en vreugde de auto die alle andere overvleugelt. Zijn futuristische lijnen en zijn avant-gardistische technologieën brengen een revolutie teweeg in de auto- en de designwereld. 12 000 exemplaren van de DS 19 zijn tegen het einde van de dag verkocht… Nauwelijks 10 dagen later, wanneer het salon sluit, stond de teller op om en bij de 80 000 bestellingen! 

DE DS VERLEIDT DE HELE WERELD

Mensen draaien zich om als hij voorbijrijdt. Overal troepen bewonderaars samen om het geheim van het ongeziene comfort van de hydropneumatische ophanging en de buitengewone kracht van het hydraulische remsysteem te achterhalen.

1956 – 1959 de DS heeft het lef om de wereld te veroveren

Hij wordt geproduceerd in het buitenland en geëxporteerd naar zowat alle landen in de westerse wereld, waardoor hij voortijdig een auto van de wereld is.

Twee nieuwe modellen, een breakversie, vier ongeziene kleuren en een aantal esthetische aanpassingen onderhouden de passie.

DE DS MEET ZICHZELF PREST

1959 - de meesterzet

Uitsluitend zwart; afscheiding bestuurder; grijze zetels met leren en stoffen bankjes; intercom, autoradio en telefoon in optie; vanaf zijn lancering dringt de DS 19 zich op als de auto van de grote leiders.

MEERVOUDIG WINNAAR VAN DE RALLY VAN MONTE-CARLO

De DS gooit als grote toerauto ook hoge ogen in de sportwereld

Eerste in de categorie Auto's van 1 300 tot 2 000 m3 en van de Franse wagens, zevende in het algemene klassement van de Rally van Monte-Carlo in 1956: de DS 19 staat er vanaf zijn eerste deelname. Een hele reeks overwinningen zullen volgen. 1959, eerste plaats in het algemene klassement en winnaar van de Beker van de Constructeurs. 1966, de DS 21 haalt de grote titel binnen. Dat is de apotheose.

JAREN 60: DE GELUKKIGE DAGEN

De DS blijft ver vooruit op de concurrentie.

Nieuwe cabriolet, nieuwe motoren, nieuwe uitrustingen, nieuwe aerodynamica, nieuwe prestaties: alleen een DS kan DS overtreffen.

NIEUWE VOORPARTIJ, NIEUWE LOOK

Dankzij zijn motor van 2 175 cm3 en 109 pk kan de DS 21 in 1965 een maximumsnelheid van 175 km/u aan. 1967 – dit jaar staat in het teken van de nieuwe DS-voorpartij en van een innovatie op het vlak van veiligheid met de introductie van de extra meedraaiende koplampen als standaarduitrusting. De DS verlicht voortaan de binnenkant van de bochten, zelfs voordat ze worden aangesneden.

1969 wordt gekenmerkt door het nieuwe design van het dashboard (een breed vizier boven drie ronde wijzerplaten) en een grote mechanische innovatie: de elektronische injectiemotor. De DS 21 haalt meer dan 185 km/u.

DS CABRIOLET, PURE KLASSE

1960 - een ster is geboren

Zuivere lijnen, perfecte afwerkingen, leren zetels en vanaf 1964 extra koplampen en exclusieve sierlijsten: de DS Cabriolet is het werk van carrosseriebouwer Henri Chapron.

Diepere zetels, verhoogde rugleuningen, exclusieve leren zetels: de DS Pallas levert een ongeëvenaarde kwaliteit. 

DE DS PALLAS, DE TOVENARES

De mooie erfgename van de Franse luxe

Verchroomde sierlijsten en achterlichten, exclusieve sierlijsten, en extra koplampen: hij heeft de subtiele glans van de luxe.

DE PRESIDENTIËLE DS, DE AMBASSADEUR

De officiële auto van de Franse Republiek, gekozen door generaal de Gaulle, verwelkomt met trots alle groten van deze wereld aan boord. 

De door het presidentschap van de Franse Republiek bestelde ceremoniële auto werd in de herfst van 1968 aan het Elysée afgeleverd. Zoals vereist in het bestek, is hij langer dan de Lincoln van de president van de Verenigde Staten. Hij is 6,53 meter lang.

JAREN 70: HET HOOGTEPUNT

De DS heerst 20 jaar over de wereld wanneer hij in juli 1975 de aftocht blaast.

In 1970 en 1971 hebben de evoluties van de DS voornamelijk te maken met zijn transmissie. Eerst wordt hij standaard voorzien van een mechanische 5-versnellingsbak, om het jaar erna uitgerust te worden met een automatische drieversnellingsbak. In 1972 wordt de DS 21 vervangen door de DS 23 ( 2 347 cm3, 141 pk, om en bij de 190 km/u) Dit zal de laatste innovatie van de DS zijn, of toch bijna. De SM wordt door velen immers gezien als het verlengstuk van de DS.

DE SM

Symbool van de gouden tijd

De SM, die in 1970 wordt voorgesteld op het autosalon van Genève, is de Franse GT waar de autowereld op wachtte. Futuristische lijnen, DS-kwaliteit en V-6 cilinder: hij belichaamt de kwintessens van de geest van DS.