Ga naar inhoud

Formula E

DS Automobiles bundelt krachten met PENSKE AUTOSPORT

Na talrijke records te hebben gevestigd met zijn tweede generatie DS E-TENSE FE, bundelt DS Automobiles de krachten met PENSKE AUTOSPORT voor de komende vier seizoenen van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap.

Het DS PENSKE Formula E Team beschikt met Stoffel Vandoorne, de regerend wereldkampioen en Jean-Eric Vergne, de enige tweevoudig kampioen in de discipline over twee succesvolle piloten.

 

DS Automobiles is een belangrijke speler in de energietransitie en was een van de allereerste fabrikanten die met DS Performance aan de Formule E deelnam. De racedivisie van DS voert zijn betrokkenheid bij de vermindering van zijn milieu-impact nu nog meer op door zich te engageren om een 3-Sterren Milieuaccreditatie te behalen.


DS PERFORMANCE

DS Automobiles richtte DS Performance, zijn competitie-afdeling, op met de duidelijke ambitie om de nodige ervaring op te doen en vervolgens zijn elektrificatieproces te versnellen en zijn bekendheid te vergroten.

 

Dankzij deze aanpak kan de gloednieuwe DS E-TENSE FE23 single-seater, ontworpen door DS Performance, de beleving op het circuit naar de nieuwe generatie elektrische wagens overbrengen. Samen met PENSKE AUTOSPORT wil DS Automobiles zijn dubbele titels (in team- en rijdersklassement) van 2019 en 2020 heroveren.


DS E-TENSE FE23 GEN3

Deze nieuwe zwart-gouden single-seater is een 100% elektrische wagen van de derde generatie, die de waarden van DS Automobiles perfect belichaamt en vooral de enorme technologische sprong voorwaarts illustreert. Het is de snelste Formule E-wagen aller tijden (topsnelheid 280 km/u op een stadscircuit) die lichter (60 kg minder dan de Gen2) en vooral veel efficiënter rijdt dan zijn voorgangers: meer dan 40% van de tijdens een race gebruikte energie komt voort uit regeneratie tijdens het remmen.
Derde generatie
In vergelijking met de Gen2-wagen is de nieuwe DS E-TENSE FE23 nog krachtiger (350 kW in plaats van 250 kW) en is hij uitgerust met 4 regeneratieve wielen. De nieuwe vooraandrijving voegt 250 kW toe aan de 350 kW achteraan, waardoor het regeneratievermogen van de Gen2 verdubbelt tot een totaal vermogen van 600 kW. Dankzij de nieuwe voorwielaandrijving is dit de allereerste single-seater zonder hydraulische achterremmen.

Innovatie ontstaat door de druk van concurrentie

Gedreven door durf en het verlangen om de wagen van morgen te bouwen,

laat DS Automobiles zich inspireren door innovatieve racetechnologieën voor zijn uitzonderlijke modellen.

Uitblinken in de overdracht van vaardigheden tussen Formule E en productiewagens, dat is de spirit van de avant-garde.

DE PILOTEN
DS PENSKE

DS Automobiles begint aan een compleet nieuw hoofdstuk wat betreft zijn engagement in de Formule E, door zijn samenwerking met een van de meest prestigieuze namen in de autosport: PENSKE AUTOSPORT.

 

Vanaf seizoen 9 beschikt het DS PENSKE Formule E-Team over het meest prestigieuze duo van het kampioenschap met de Belg Stoffel Vandoorne, regerend wereldkampioen, en de Fransman Jean-Eric Vergne, de enige dubbele kampioen van de discipline.

 

Samen met PENSKE AUTOSPORT, Stoffel Vandoorne en Jean-Eric Vergne wil DS Automobiles nieuwe titels in de wacht slepen en technologie blijven overbrengen naar zijn nieuwe ontwerpen, die vanaf 2024 uitsluitend elektrisch zullen zijn.

Jean-Éric Vergne répond à vos questions
Wat is ecorijden?
Welk deel van de energie die tijdens een race in de Formule E wordt gebruikt, is afkomstig van energieterugwinning?
Hoeveel extra kilometers kun je met de DS 3 E-TENSE afleggen door zuinig te rijden?
Wat is het vermogen van de DS E-TENSE FE23 om remenergie terug te winnen?
Wat zijn jouw tips om het brandstofverbruik op het circuit en op de weg te optimaliseren?
Hoeveel kilometer heb jij al achter het stuur van de DS Automobiles Formule E-auto gezeten?
Heeft het feit dat je een Formule E-coureur bent invloed op je rijgedrag op de weg?
Hoe heeft de E-TENSE-technologie die in de eenzitters van DS wordt gebruikt, een reële impact op de productievoertuigen van DS E-TENSE?

HET KAMPIOENSCHAP ABB FIA Formule E

Een terugblik op seizoen 9

Na drie podiumplaatsen en een schat aan ervaring die tijdens de zware races opgedaan werd, prijkt DS Automobiles op de derde plaats van zeven fabrikanten in het aandrijflijnklassement. Met een dubbele titel op zijn palmares (2019 en 2020) kijkt de topfabrikant van de Stellantis Group ernaar uit om in seizoen 10 terug te keren naar de top van het klassement!

REGELS EN REGLEMENTEN

De hoofdregels van het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap

Volgens het reglement worden races voortaan gehouden over ronden in plaats van een bepaalde tijd, zodat teams hun strategie beter kunnen uitstippelen. Om de consistentie te behouden, worden wedstrijdonderbrekingen door de Safety Car en Full Course Yellow nu gecompenseerd met extra ronden, ter vervanging van de extra racetijd.
Nieuw kwalificatieformaat
De 22 piloten zullen in twee groepen worden verdeeld. De vier beste tijden van elke groep nemen het vervolgens tegen elkaar op in een rechtstreeks eliminatieduel. 
Sneller dan ooit
Het beschikbare vermogen tijdens de race bedraagt nu 220 kW (vs. 200 kW) en stijgt tot 250 kW in Attack Mode (vs. 230 kW). 
Meer concurrentie
Telkens de Safety Car moet uitrijden, wordt extra racetijd toegevoegd (met een maximum van 10 minuten). 

Rangschikking 

DS Automobiles: de meest succesvolle fabrikant/producent in de Formule E

SAISON
ÉQUIPES
COURSES
VICTOIRES
PODIUMS
POLE POSITIONS
2023-2024
DS PENSKE
3
0
1
1
2022-2023
DS PENSKE
16
1
3
1
2021-2022
DS TECHEETAH
16
1
7
4
2020-2021
DS TECHEETAH
15
2
5
3
2019-2020
DS TECHEETAH
11
4
9
5
2018-2019
DS TECHEETAH
13
3
7
3
2017-2018
DS Virgin Racing
12
2
6
0
2016-2017
DS Virgin Racing
12
2
6
2
2015-2016
DS Virgin Racing
10
1
4
4
TOTAL
108
16
48
23

GA EEN STAP VERDER

E-Tense Technologie

Ontdek elektrificatie volgens DS Automobiles

Comforttechnologieën

Om van al uw reizen een échte reis te maken.