NL / FR

DS TECHEETAH MAAKT ZICH KLAAR VOOR HET DEBUUT VAN DE DS E-TENSE FE19 IN DE COMPETITIE

Versailles, 11 december 2018

Het seizoen 2018/2019 van het ABB FIA Formula E-kampioenschap wordt nu zaterdag 15 december afgetrapt. 

Tweeëntwintig eenzitters van de nieuwe generatie nemen het tegen elkaar op op nieuwe circuits in nieuwe steden, met een nieuw reglement en nieuwe rijders.

DS TECHEETAH-rijders André Lotterer en titelvoerend Formule E-kampioen Jean-Éric Vergne treden in de nieuwe DS E-TENSE FE19 opnieuw aan in seizoen 2018/2019, dat van start gaat in Ad-Diriyah op een 2,5 kilometer lang circuit. In het nieuwe raceformat wordt 45 minuten + één ronde gereden.

Ook de #FanBoost, die uitgewerkt werd om fans de mogelijkheid te geven de uitkomst van elke race te beïnvloeden, werd gewijzigd. De vijf rijders met de meeste stemmen krijgen nu een extra power boost. Gestemd kan worden tot vijftien minuten na het begin van de race.

De DS E-TENSE FE19-eenzitter, die door DS Automobiles ontwikkeld werd in de nieuwe ateliers in Versailles, maakt zijn debuut in de competitie. DS Automobiles is een van de enige constructeurs in de paddock die zijn eigen 'brake-by-wire'-remsysteem ontwikkelde om daaruit een prestatievoordeel te halen. De DS E-TENSE FE19 accelereert van 0 naar 100 km/u in 2,8 seconden dankzij een 100% elektrische motor die 338 pk levert. De batterij heeft nu een capaciteit van 52 kWh zodat tijdens de race niet meer van eenzitter gewisseld moet worden.

Het kampioenschap wil ook blijven innoveren met de nieuwe ATTACK MODE, die ontwikkeld werd om de teams voor nieuwe uitdagingen te stellen en een extra element van strategie te introduceren en zo de races nog onvoorspelbaarder te maken voor de toeschouwers.

Als de ATTACK MODE geactiveerd wordt, stijgt het vermogen van 200 kW (RACE MODE) naar 225 kW. Het extra vermogen biedt rijders de mogelijkheid om in te halen en op die manier races nog dynamischer te maken.

Om de ATTACK MODE te activeren, moet de rijder door een specifieke activeringszone rijden die zich buiten de racelijn bevindt. Het aantal mogelijke activeringen en de duur ervan worden bij elke race bepaald door de FIA.

Jean-Éric Vergne, nr.°25: "Ik was er al bij van zowat het begin van dit kampioenschap en heb de aanzienlijke stappen vooruit kunnen zien die de Formule E gezet heeft. Niet alleen wat de prestaties van de wagen betreft, maar ook op het vlak van de ontwikkeling van nieuwe ideeën, zoals de ATTACK MODE, om races nog interessanter te maken. Als rijders willen we mooie races, net als de fans."

André Lotterer, nr.°36: "De Formule E heeft een enorme stap vooruit gezet. Ik ben zeer blij dat ik mag deelnemen aan dit kampioenschap, dat zichzelf altijd weer blijft heruitvinden. We hebben hard gewerkt rond de nieuwigheden in het kampioenschap en het wachten is nu voorbij. Nu is het tijd om te racen! Ik kijk ernaar uit om te zien hoe de eerste manche gaat verlopen. Want er zullen zeker een paar verrassingen zijn."

 

FanBoost

Om te stemmen tweet u #FanBoost #AndreLotterer of #FanBoost #JeanEricVergne

U kunt ook stemmen op https://fanboost.fiaformulae.com of via de Formula E-app. Er kan gestemd worden vanaf zes dagen voor de race.

De FanBoost verandert. Nu krijgen de vijf rijders met de meeste stemmen een power boost. Er kan gestemd worden tot vijftien minuten na de start van de race en de FanBoost kan niet gebruikt worden vóór minuut 23.

 

ATTACK MODE

Elke rijder moet langs de ATTACK MODE-zone passeren om de race te beëindigen. Na activering kan de rijder de ATTACK MODE gebruiken, die het vermogen verhoogt met 25 kW.