SM TRIBUTE
Een decennium vol kunst en elegantie
De SM, gelanceerd in het begin van de jaren 1970, belichaamde het toppunt van Franse auto-innovatie. Deze Grand Tourer vormde een waar concentraat van technologie. Zijn aerodynamische lijnen, ontworpen door Robert Opron, waren zowel elegant als avant-gardistisch.
De SM had geen zichtbare grille aan de bovenkant. Die werd vervangen door een groot glazen dak dat de koplampmodules en de nummerplaat onthulde. Vijftig jaar later is deze kap getransformeerd in een 3D-scherm dat tot in het midden oplicht, omlijst door een verlichtingssignatuur die bestaat uit drie modules aan elke kant - net als in het verleden - versterkt door acht diamantpunten en verticale DRL's in een drieklank die samenkomen op een punt zoals de boeg van een schip.
Het profiel behoudt de karakteristieke lijnen van de SM om de luchtstroom van de voorkant naar de slankere achterkant te begeleiden. Achter de twee grote ruiten laat het gesplitste achterste deel de S-vorm nog steeds zweven. De achterwielen zijn gedeeltelijk voorzien van verwijderbare onderdelen.
Terwijl de iconische verhoudingen van de SM intact blijven, met een lengte van 4,94 m (+5 cm) en een hoogte van 1,34 m (+2 cm), wint de SM TRIBUTE aan spierkracht en présence, met een breedte van 1,98 m (+14 cm). Met het oog op maximale efficiëntie verandert de bodemvrijheid in 12 centimeter (-3,5 cm). De SM TRIBUTE staat op grote velgen van 22 inch met aerodynamische inzetstukken.
Binnenin kreeg het design van 1970 een nieuwe look met de karakteristieke vorm van de bovenkant van het dashboard en zelfs het ovale design van de instrumenten.
Het informatiescherm blijft trouw aan de avant-gardistische ziel van de SM door middel van projectie en de gebogen "schermconsole".
Deze console is verbonden met het steer-by-wire stuurwiel en vervolledigt de geest die het merk zo dierbaar is. Geluid en licht omringen de inzittenden.
Het interieur is zeer licht met een ivoorkleurige afwerking van leder en Alcantara®. Een grote vitrine aan de voorkant van het dashboard biedt een uitzonderlijke setting voor een bijna oneindige reeks afwerkingen en materialen. De zetels volgen de iconische bekleding van de SM, met zijn horizontale kussens.
Het lederwerk op de deurpanelen is met een laser gegraveerd en onthult patronen die geïnspireerd zijn op Decorative Arts. Die periode komt overeen met de Roaring Twenties, toen de competities van elegantie het licht zagen.
De parelsteekversieringen op de deurpanelen zitten in een nieuw jasje: echte parels brengen op subtiele wijze de lichtanimaties in het passagierscompartiment. Deze verwijzing naar juwelen komt terug op het nauwkeurig geciseleerde kristallen stuurwiel en op het midden van het stuurwiel.
Op de zetels herinneren de symmetrische afbeeldingen van de lederen perforaties aan de schakelstiksels - of horlogeband - van de modellen van DS Automobiles.