We zorgen voor u en uw DS.
Bij sommige 1.5L BlueHDi-dieselmotoren kan de nokkenasketting voortijdig slijten. We willen dit probleem zo snel mogelijk aanpakken. Het gaat om een mechanisch defect dat kan leiden tot:
ongebruikelijke geluiden of trillingen uit het motorcompartiment
voortijdige slijtage of verzwakking van de nokkenasketting
Als dit probleem niet wordt aangepakt, kan het geleidelijk de prestaties van uw wagen beïnvloeden en op termijn motorschade veroorzaken (meer info vind u hieronder in de FAQ). We hebben dit probleem geïdentificeerd via onze kwaliteitscontroles en de waardevolle feedback van klanten. Daarom pakken we het probleem nu proactief aan, volledig kosteloos voor u.
Is uw wagen betrokken bij deze terugroepactie? Dan nemen we rechtstreeks contact met u op met instructies om een gratis controle in te plannen en de juiste herstelling uit te voeren. Door dit probleem vroegtijdig aan te pakken, blijft uw wagen optimaal presteren.
Uw veiligheid en gemoedsrust staan bij ons voorop.
Controleer hieronder het VIN (Voertuigidentificatienummer) van uw wagen. Uw wagen behoort mogelijk tot een groep die we via ons kwaliteitssysteem hebben geïdentificeerd als "betrokken".
Verifieer dus meteen hieronder of uw wagen erbij zit.
DS neemt dit probleem uiterst serieus en garandeert een snelle, duidelijke en ondersteunende aanpak.
We werken nauw samen met onze verkooppunten en technische teams om elke mogelijk betrokken wagen grondig te controleren.
Zo krijgt elke klant persoonlijke begeleiding en ondersteuning. Onze belofte is duidelijk: geen compromissen als het om uw veiligheid gaat.
Nog nooit van dit probleem gehoord en geen idee wat u ermee moet doen?
Neem dan zo snel mogelijk contact op met een DS-expert of een erkend verkooppunt.
U hebt een terugroepactie aangekondigd. Wat is het probleem?
Bij bepaalde DS- wagens van de bouwjaren 2017-2023, uitgerust met de 1.5 BlueHDi-dieselmotor, kan voortijdige slijtage van de nokkenasketting voorkomen. Dat kan resulteren in ongewoon motorgeluid en, in zeer zeldzame gevallen, kettingbreuk tijdens het starten of rijden.
Alle getroffen wagens zullen door Stellantis worden teruggeroepen. Dat zal gespreid gebeuren om onze klanten zo snel en efficiënt mogelijk van dienst te kunnen zijn. Daarom zullen we deze terugroepactie in verschillende golven uitvoeren, waarbij we prioriteit geven aan de oudste wagens, omdat die een hoger risico op een mogelijk defect hebben.
Waar vind u het VIN (Voertuigidentificatienummer)?
Wat is de hoofdoorzaak van het probleem?
De slijtage van de nokkenasketting wordt grotendeels beïnvloed door de oliekwaliteit. Meer specifiek: het otnstaan van een ophoping van roet in de olie na verloop van tijd. Roet werkt als een schuurmiddel in het systeem en versnelt de slijtage.
Regelmatig onderhoud en het gebruik van olie van hoge kwaliteit zijn essentieel om dit risico te minimaliseren. Voor meer specifiek advies raden wij u aan contact op te nemen met uw plaatselijke erkende verkoopunt.
Het probleem met deze motor is al jaren bekend, waarom komt u nu pas in actie?
Stellantis heeft de kwestie, zoals gerapporteerd via beschikbare bronnen,
voortdurend in de gaten gehouden. Dit altijd in overeenstemming met onze best practices van continue productbewaking en -verbetering. Ongerelateerd aan enige erkenning van een “probleem”, heeft Stellantis al veel maatregelen genomen om klanten te ondersteunen tijdens het onderzoeken van enkele issues en de beschikbare oplossingen. Telkens in lijn met ons garantiebeleid gebaseerd op klantgerichtheid.
Waarom bent u niet eerder met de terugroepactie begonnen?
De terugroepactie is meteen gestart na grondig onderzoek en risicobeoordeling. Ondanks de technische complexiteit werd een solide oplossing gedefinieerd: geoptimaliseerde olie, nauwkeurige kalibratie en geavanceerde detectiemiddelen.
In het kader van klantondersteuning hebben we reeds vóór de terugroepactie proactief specifieke dekkingen voorzien – een duidelijke bevestiging van onze inzet voor klantgerichtheid.
Wat zijn de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de speciale dekking?
Hoe uit het probleem zich bij klanten?
Als u ongewone motorgeluiden of trillingen opmerkt, raden we u sterk aan om de
wagen stil te zetten en te laten nakijken door een professional. In zeldzame gevallen kan de ketting breken tijdens het starten of rijden, wat mogelijk vermogensverlies kan veroorzaken.
Wat zijn de oplossingen voor dit probleem?
Alle betrokken wagens krijgen een software-update. Er zal ook een speciale app worden gebruikt om mogelijke kettingproblemen op te sporen door het motorgeluid te analyseren. Als er een probleem wordt gevonden, wordt de ketting vervangen door een 8 mm-versie.
Als er geen probleem wordt gedetecteerd, wordt de olie vervangen door de nieuwe FPW9.55535/03 spec., ontworpen met een hogere viscositeit en antislijtage-additieven.
Denk eraan: tijdig uw olie verversen wanneer het onderhoudslampje gaat branden, is essentieel om te kunnen profiteren van de speciale dekking.
Hoe moet de nieuwe olie alleen het probleem van die motoren oplossen?
Ik hoorde dat er een app is om te controleren of er een probleem is met de motor, hoe werkt dat precies?
We hebben een speciale app ontwikkeld die potentiële problemen met de nokkenasketting opspoort door het motorgeluid te analyseren. Als er een probleem wordt gevonden, wordt de ketting gratis vervangen.
Alle teruggeroepen wagens zullen worden getest en de app kan door elke hersteller - binnen of buiten het Stellantis-netwerk - worden gebruikt tijdens onderhoudscontroles.
Is er een speciale / retroactieve garantie voor eigenaren van wagens met DV5-motoren?
Sinds januari 2023 biedt Stellantis een speciale dekking voor 5 jaar of 150.000 km op 1.5 BlueHDi-motoren (wagens gemaakt tussen okt 2017 en jan 2023), die 100% van de onderdelen en arbeid dekt wanneer het onderhoud volgens ons aanbevolen plan met goedgekeurde oliën gebeurt.
Deze dekking is in januari 2025 uitgebreid tot 7 jaar/180.000 km, en vanaf juni 2025 tot 10 jaar/240.000 km.
Als u al hebt betaald voor een herstelling van de ketting, betaalt Stellantis u terug onder bepaalde voorwaarden. Dien uw claim in via https://stellantis-support.com met de vereiste info en documenten ter beoordeling.
Worden klanten die hun ketting al op eigen kosten hebben vervangen, vergoed?
Wat zijn de regels om een terugbetaling te krijgen?
Om voor vergoeding in aanmerking te komen, dient u aan de volgende voorwaarden te voldoen:
- Het probleem deed zich voor tussen 1 januari 2023 en 30 juni 2025.
- De wagen valt onder de speciale dekking (10 jaar / 240.000 km vanaf de eerste registratie).
- Het onderhoud is uitgevoerd volgens de aanbevelingen van de fabrikant, inclusief het gebruik van goedgekeurde oliën, door een professional. Bewijs van de laatste 3 facturen of een afgestempeld onderhoudsboekje is vereist. Een maximale vertraging van 3 maanden of 3.000 km wordt geaccepteerd.
- De ketendiagnose en herstelling zijn uitgevoerd door een erkende Stellantis-hersteller.
- De aanvrager was eigenaar van de wagen toen het probleem zich voordeed en betaalde voor de herstelling.