Ga naar inhoud

Formula E

DS AUTOMOBILES & PENSKE AUTOSPORT

Na verschillende records te hebben gevestigd met zijn DS E-TENSE FE van de tweede generatie, slaat DS Automobiles de handen in elkaar met PENSKE AUTOSPORT voor vier seizoenen in het wereldkampioenschap ABB FIA Formule E.

Het DS PENSKE Formule E-team beschikt over een uitzonderlijk rijdersduo met Maximilian Günther en Jean-Eric Vergne. Jean-Eric is de enige tweevoudig kampioen van de discipline en Maximilian behaalde het hoogste aantal punten en polepositions in de geschiedenis van de Formule E.

 

DS Automobiles engageerde zich als een van de eerste fabrikanten in de Formule E met DS Performance om de impact op het milieu te beperken en behaalde 3 sterren milieuaccreditatie.


DS PERFORMANCE

DS Automobiles richtte zijn competitieafdeling, DS Performance, op met de duidelijke ambitie om de nodige ervaring op te doen voor een sneller elektrificatieproces en voor meer naamsbekendheid.

 

In het verlengde van deze aanpak, brengt onze gloednieuwe DS E-TENSE FE25 eenzitter de ervaring van het circuit naar onz nieuwe generatie elektrische wagens. Samen met PENSKE AUTOSPORT wil DS Automobiles zijn twee dubbele titels (rijders en teams) van 2019 en 2020 heroveren.

 

De doelstellingen voor het Frans-Amerikaanse team zijn duidelijk: de uitstekende prestaties in de kwalificatie voortzetten (DS PENSKE is recordhouder wat betreft het aantal starts op de eerste rij in seizoen 10), de racesnelheid opkrikken, zich tussen de gevestigde leiders van de reeks nestelen én zoveel mogelijk podiumplaatsen scoren.


DS E-TENSE FE25

Deze 100% elektrische eenzitter is de snelste in de FIA en versnelt van 0 naar 100 km/u in minder dan 2 seconden. De nieuwe volledig zwarte kleurstelling, de perfecte belichaming van de identiteit van DS Automobiles, betekent een enorme technologische sprong voorwaarts.

Hij is sterker, robuuster en aerodynamischer, voor strakkere wiel-aan-wiel races.

Daarbij biedt hij 5 tot 10% meer grip dankzij zijn Hankook iON-banden, die gemaakt zijn van 35% gerecycleerde en duurzame materialen (+9% ten opzichte van de GEN3-specificatie) en geoptimaliseerd zijn voor alle weersomstandigheden.

Derde generatie Evo
De DS E-TENSE FE25 is krachtiger (maximumsnelheid 280 km/u op stadscircuit) en biedt naar schatting 2% prestatiewinst ten opzichte van GEN3 tijdens één rit, dankzij regeneratief remmen in combinatie met vierwielaandrijving (in de 350 kW-modus). Hij beschikt over een nieuwe, efficiëntere aandrijflijn dan zijn voorganger en genereert meer rijcomfort met 250 kW vooraan en 350 kW achteraan.

Prestaties en efficiëntie

Aandrijflijn ontwikkeld door DS Performance

- 350 kW vierwielaandrijving

- Voorste motor (250 kW) en achterste motor (350 kW)

- Maximumvermogen: 350 kW (476 CH)

- Topsnelheid: 280 km/u (geoptimaliseerd voor straatcircuits)

- Versnelling van 0 naar 100 km/u: minder dan twee seconden

- Elektrisch remsysteem op vier wielen (Brake-By-Wire)

- Energieterugwinningsvermogen tijdens remmen: 600 kW

- 50 % van de energie die tijdens een race wordt gebruikt, is afkomstig van remregeneratie

 
Duurzaamheid

Volgens de leverancier behoren de Gen3 Evo-batterijen tot de meest geavanceerde en duurzame ooit. Ze bestaan uit mineralen uit milieuvriendelijke bronnen, terwijl de batterijcellen aan het einde van hun levensduur worden hergebruikt en gerecycleerd.

 

Voor het eerst worden vlas en gerecycleerde koolstofvezel gebruikt voor het koetwerk. De koolstofvezel wordt gerecycleerd uit de Gen2-wagens om de totale hoeveelheid nieuwe koolstofvezel te verminderen.

 

De CO2-voetafdruk van de Gen3 Evo is vanaf de ontwerpfase gemeten om de genomen energiebesparende maatregelen en de totale impact op het milieu te documenteren. Alle onvermijdelijke emissies worden gecompenseerd als onderdeel van Formula E's 'net zero carbon'-engagement.

 
Op de eerste rij voor technologie

De DS E-TENSE FE25 is ontworpen door DS Performance, de racedivisie van DS Automobiles. Met deze racewagen trekt het DS PENSKE-team ten strijde. De coureurs zijn titelverdediger in de Formule E, Maximilian Günther, en Jean-Eric Vergne, de enige coureur in de geschiedenis van de Formule E die de titel meer dan een keer in de wacht wist te slepen.

 

Gesterkt door de nieuwe samenwerking met PENSKE AUTOSPORT, streeft DS Automobiles meer dan ooit naar nóg meer overwinningen, titels en records in het elektrische kampioenschap, dat een katalysator blijft voor onderzoeks- en ontwikkelingswerk.

 

Innovatie ontstaat door de druk van concurrentie

Gedreven door durf en het verlangen om de wagen van morgen te bouwen,

laat DS Automobiles zich inspireren door innovatieve racetechnologieën voor zijn uitzonderlijke modellen.

Uitblinken in de overdracht van vaardigheden tussen Formule E en productiewagens, dat is de spirit van de avant-garde.

DE PILOTEN
DS PENSKE

DS Automobiles begint aan een compleet nieuw hoofdstuk in zijn engagement voor de Formule E door een partnerschap aan te gaan met een van de grootste namen in de autosport: PENSKE AUTOSPORT.

 

Vanaf seizoen 11 heeft het DS PENSKE Formula E-team het meest prestigieuze rijdersduo in het kampioenschap in zijn rangen, met de Duitser Maximilian Günther en de Fransman Jean-Eric Vergne, de enige tweevoudig kampioen van de discipline.

 

Met PENSKE AUTOSPORT, Maximilian Günther en Jean-Eric Vergne wil DS Automobiles nieuwe titels veroveren en technologie blijven overdragen aan zijn nieuwe 100% elektrische creaties.

Jean-Éric Vergne répond à vos questions
Wat is ecorijden?
Welk deel van de energie die tijdens een race in de Formule E wordt gebruikt, is afkomstig van energieterugwinning?
Hoeveel extra kilometers kun je met de DS 3 E-TENSE afleggen door zuinig te rijden?
Wat is het vermogen van de DS E-TENSE FE23 om remenergie terug te winnen?
Wat zijn jouw tips om het brandstofverbruik op het circuit en op de weg te optimaliseren?
Hoeveel kilometer heb jij al achter het stuur van de DS Automobiles Formule E-auto gezeten?
Heeft het feit dat je een Formule E-coureur bent invloed op je rijgedrag op de weg?
Hoe heeft de E-TENSE-technologie die in de eenzitters van DS wordt gebruikt, een reële impact op de productievoertuigen van DS E-TENSE?

WERELDKAMPIOENSCHAP ABB FIA Formule E

Een terugblik op seizoen 10

Na vier podiumplaatsen, de dubbel in 2019 en 2020 en een resem leerzame ervaringen tijdens lastige races, behoudt DS Automobiles - de premiumfabrikant van Stellantis - zijn plaats aan de top van het klassement. 2024 zal de geschiedenisboeken ingaan als het jaar van de 50e podiumplaats voor DS Automobiles en als recordjaar voor Jean-Eric Vergne, met 17 poles en meer dan 1.000 gewonnen punten.

REGELS EN REGLEMENTEN

De hoofdregels van het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap

Volgens het reglement worden races begrensd door een aantal ronden, wat invloed heeft op de strategie van de teams. Om consistent te blijven met de verschuiving naar ronden, worden race-onderbrekingen door een Safety Car en Full Course Yellow nu gecompenseerd met extra ronden, ter vervanging van de extra racetijd.
Kwalificatieformat
De 22 piloten worden in twee groepen verdeeld. De vier beste tijden uit elke groep nemen het vervolgens tegen elkaar op in een knock-out duel. 
Sneller dan ooit
Het vermogen van de Gen 3 Evo bedraagt 350 kW in de kwalificaties en 300 kW in de race. 
Meer competitie
Wedstrijdonderbrekingen door de Safety Car en Full Course Yellow worden nu gecompenseerd met extra ronden. 

Rangschikking 

DS Automobiles: de meest succesvolle fabrikant/producent in de Formule E

SAISON
ÉQUIPES
COURSES
VICTOIRES
PODIUMS
POLE POSITIONS
2023-2024
DS PENSKE
3
0
1
1
2022-2023
DS PENSKE
16
1
3
1
2021-2022
DS TECHEETAH
16
1
7
4
2020-2021
DS TECHEETAH
15
2
5
3
2019-2020
DS TECHEETAH
11
4
9
5
2018-2019
DS TECHEETAH
13
3
7
3
2017-2018
DS Virgin Racing
12
2
6
0
2016-2017
DS Virgin Racing
12
2
6
2
2015-2016
DS Virgin Racing
10
1
4
4
TOTAL
108
16
48
23

GA EEN STAP VERDER

Elektrische prestaties

Ontdek elektrificatie volgens DS Automobiles

Comforttechnologieën

Om van al uw reizen een échte reis te maken.