Formula E

DS AUTOMOBILES & PENSKE AUTOSPORT

Na het behalen van een aantal records met zijn tweede generatie DS E-TENSE FE, bundelt DS Automobiles de krachten met PENSKE AUTOSPORT voor vier seizoenen van het ABB FIA Formula E Wereldkampioenschap.

Het DS PENSKE Formula E Team wordt versterkt door een uitzonderlijk rijdersduo met Maximilian Günther en Taylor Barnard, het jongste talent in de geschiedenis van de Formula E.

 

Als vastberaden speler in de energietransitie was DS Automobiles een van de eerste fabrikanten die zich engageerde in de Formula E. Met DS Performance zet het merk zich in om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen en behaalde het de 3-Star Environmental Accreditation.


DS PERFORMANCE

DS Automobiles heeft zijn competitieafdeling, DS Performance, opgericht met de duidelijke ambitie om de nodige ervaring op te doen om zijn elektrificatie te versnellen en zijn naamsbekendheid te vergroten.

In ditzelfde streven zal onze gloednieuwe DS E-TENSE FE25 single-seater, ontwikkeld door DS Performance, de ervaring van het circuit naar de nieuwe generatie elektrische auto’s brengen. Samen met PENSKE AUTOSPORT streeft DS Automobiles ernaar de twee dubbele titels (Rijders en Teams), behaald in 2019 en 2020, opnieuw te veroveren.

 

De doelstellingen voor het team zijn duidelijk: de uitstekende prestaties in de kwalificaties voortzetten, het racetempo verbeteren, zich mengen met de gevestigde leiders van het kampioenschap en het maximale aantal podiumplaatsen behalen.


DS E-TENSE FE25

Deze 100% elektrische eenzitter is de snelste in de FIA en versnelt van 0 naar 100 km/u in minder dan 2 seconden. De nieuwe volledig zwarte kleurstelling, de perfecte belichaming van de identiteit van DS Automobiles, betekent een enorme technologische sprong voorwaarts.

Hij is sterker, robuuster en aerodynamischer, voor strakkere wiel-aan-wiel races.

Daarbij biedt hij 5 tot 10% meer grip dankzij zijn Hankook iON-banden, die gemaakt zijn van 35% gerecycleerde en duurzame materialen (+9% ten opzichte van de GEN3-specificatie) en geoptimaliseerd zijn voor alle weersomstandigheden.

Derde generatie Evo
De DS E-TENSE FE25 is krachtiger (maximumsnelheid 280 km/u op stadscircuit) en biedt naar schatting 2% prestatiewinst ten opzichte van GEN3 tijdens één rit, dankzij regeneratief remmen in combinatie met vierwielaandrijving (in de 350 kW-modus). Hij beschikt over een nieuwe, efficiëntere aandrijflijn dan zijn voorganger en genereert meer rijcomfort met 250 kW vooraan en 350 kW achteraan.

Prestaties en efficiëntie

Aandrijflijn ontwikkeld door DS Performance

- 350 kW vierwielaandrijving

- Voorste motor (250 kW) en achterste motor (350 kW)

- Maximumvermogen: 350 kW (476 CH)

- Topsnelheid: 280 km/u (geoptimaliseerd voor straatcircuits)

- Versnelling van 0 naar 100 km/u: minder dan twee seconden

- Elektrisch remsysteem op vier wielen (Brake-By-Wire)

- Energieterugwinningsvermogen tijdens remmen: 600 kW

- 50 % van de energie die tijdens een race wordt gebruikt, is afkomstig van remregeneratie

 
Duurzaamheid

Volgens de leverancier behoren de Gen3 Evo-batterijen tot de meest geavanceerde en duurzame ooit. Ze bestaan uit mineralen uit milieuvriendelijke bronnen, terwijl de batterijcellen aan het einde van hun levensduur worden hergebruikt en gerecycleerd.

 

Voor het eerst worden vlas en gerecycleerde koolstofvezel gebruikt voor het koetwerk. De koolstofvezel wordt gerecycleerd uit de Gen2-wagens om de totale hoeveelheid nieuwe koolstofvezel te verminderen.

 

De CO2-voetafdruk van de Gen3 Evo is vanaf de ontwerpfase gemeten om de genomen energiebesparende maatregelen en de totale impact op het milieu te documenteren. Alle onvermijdelijke emissies worden gecompenseerd als onderdeel van Formula E's 'net zero carbon'-engagement.

 
Op de eerste rij voor technologie

De raceafdeling van DS Automobiles ontwikkeld door DS Performance, wordt de DS E-TENSE FE25 het wapen bij uitstek voor het DS PENSKE-team en zijn rijders: regerend wereldkampioen Formule E Maximilian Günther en Taylor Barnard, het jongste talent in de geschiedenis van de Formule E.

 

Versterkt door de nieuwe samenwerking met PENSKE AUTOSPORT blijft DS Automobiles vastberaden om meer overwinningen, titels en nieuwe records te behalen in het volledig elektrische kampioenschap, dat een ware versneller blijft voor haar onderzoek en ontwikkelingswerk.

 

Innovatie ontstaat door de druk van concurrentie

Gedreven door durf en het verlangen om de wagen van morgen te bouwen,

laat DS Automobiles zich inspireren door innovatieve racetechnologieën voor zijn uitzonderlijke modellen.

Uitblinken in de overdracht van vaardigheden tussen Formule E en productiewagens, dat is de spirit van de avant-garde.

DE PILOTEN
DS PENSKE

DS Automobiles heeft een geheel nieuw hoofdstuk geopend in zijn engagement voor de Formule E door een samenwerking aan te gaan met een van de meest gerenommeerde namen in de autosport: PENSKE AUTOSPORT.

 

Vanaf seizoen 11 brengt het DS PENSKE Formula E Team het meest prestigieuze rijdersduo van het kampioenschap in actie met de Duitser Maximilian Günther en de jongste Britse coureur Taylor Barnard.

 

Met PENSKE AUTOSPORT, Maximilian Günther en Taylor Barnard wil DS Automobiles nieuwe titels veroveren en de technologie blijven overdragen naar zijn nieuwe creaties, die uitsluitend elektrisch zullen zijn.

WERELDKAMPIOENSCHAP ABB FIA Formule E

Een terugblik op seizoen 11

Na 16 races wereldwijd werd met de London E-Prix het 11e seizoen van het kampioenschap voor 100% elektrische eenzitters afgesloten. Deze competitie is voor fabrikanten de ideale gelegenheid om continu technologieën te ontwikkelen die in de nabije toekomst in elektrische voertuigen zullen worden toegepast.

 

Het DS PENSKE-team eindigde dit seizoen als vijfde in het teamklassement. In het coureurskampioenschap eindigde Jean-Éric Vergne als zesde, met twee podiumplaatsen. Ondanks twee overwinningen en twee polepositions voor het team tijdens zijn eerste seizoen als piloot voor DS Automobiles, eindigde Maximilian Günther op de tiende plaats in de rangschikking.

 

Alle ogen zijn nu gericht op seizoen 12 van het ABB FIA Formula E World Championship, dat op 27 oktober in Valencia van start gaat met officiële tests, gevolgd door de eerste race op 6 december in São Paulo.

REGELS EN REGLEMENTEN

De hoofdregels van het ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap

Volgens het reglement worden races begrensd door een aantal ronden, wat invloed heeft op de strategie van de teams. Om consistent te blijven met de verschuiving naar ronden, worden race-onderbrekingen door een Safety Car en Full Course Yellow nu gecompenseerd met extra ronden, ter vervanging van de extra racetijd.
Kwalificatieformat
De 22 piloten worden in twee groepen verdeeld. De vier beste tijden uit elke groep nemen het vervolgens tegen elkaar op in een knock-out duel. 
Sneller dan ooit
Het vermogen van de Gen 3 Evo bedraagt 350 kW in de kwalificaties en 300 kW in de race. 
Meer competitie
Wedstrijdonderbrekingen door de Safety Car en Full Course Yellow worden nu gecompenseerd met extra ronden. 

Rangschikking 

DS Automobiles: de meest succesvolle fabrikant/producent in de Formule E

Bekijk hieronder de uitslagen van seizoen 11
SAISON
ÉQUIPES
COURSES
VICTOIRES
PODIUMS
POLE POSITIONS
2015-2016
DS VIRGIN RACING
10
1
4
4
2016-2017
DS VIRGIN RACING
12
2
6
2
2017-2018
DS VIRGIN RACING
12
2
6
0
2018-2019
DS TECHEETAH
13
3
7
3
2019-2020
DS TECHEETAH
11
4
9
5
2020-2021
DS TECHEETAH
15
2
5
3
2021-2022
DS TECHEETAH
16
1
7
4
2022-2023
DS PENSKE
16
1
3
1
2023-2024
DS PENSKE
16
0
4
3
2024-2025
DS PENSKE
16
2
4
2
TOTAL
137
18
55
27

GA EEN STAP VERDER

Elektrische prestaties

Ontdek elektrificatie volgens DS Automobiles

Comforttechnologieën

Om van al uw reizen een échte reis te maken.