Ga naar inhoud
Viering van 70 jaar DS innovatie | DS Automobiles BE

DS, 70 jaar geschiedenis

Gedurfd design en avant-gardistische technologie

Parijs, 23 januari 2025
Als kunstwerk, filmster of presidentiële wagen... de erfenis van de DS is nu geworteld in het tijdloze DNA van het merk en dient als inspiratiebron voor wagens die de Franse kunst van het reizen belichamen. Als een ware revolutie in de auto-industrie, gedreven door zijn gedurfde design en avant-gardistische technologie, vestigde het merk zich razendsnel als wereldwijd symbool van Franse elegantie en expertise. Zijn charisma gaat veel verder dan dat van een gewone wagen, noem het gerust een legende.

Een iconisch model

DE VADERS VAN DS

 

 

Het VGD-project (“Véhicule à Grande Diffusion” of massaproductievoertuig), werd in 1938 gelanceerd door Pierre Boulanger, toenmalig hoofd van Citroën. Zijn opvolger, Pierre Bercot, zette het project vanaf 1950 voort, maar pas 17 jaar later zag VGD het daglicht met de lancering van de DS 19 in oktober 1955.

 

 

Drie mannen in het bijzonder zijn betrokken bij het ontwerp en de ontwikkeling ervan.

  • De eerste, André Lefèbvre, is een luchtvaartingenieur van opleiding en een fervent voorstander van voorwielaandrijving, aerodynamica, lichtgewicht design en de centrering van massa. 
 
  • De tweede, autodidact Paul Magès, creëert het hydraulische systeem. Hij vindt de beroemde hydropneumatische ophanging uit, samen met de hydraulische stuur-, koppelings- en remsystemen van de DS. 
 
  • Tot slot geeft de getalenteerde stylist, beeldhouwer en schilder Flaminio Bertoni met zijn team van ontwerpers de DS zijn revolutionaire en elegante lijnen.

AUTOSALON VAN 1955: DE DS MAAKT ZIJN DEBUUT IN PARIJS

Op donderdag 6 oktober 1955 maakt de DS 19 zijn debuut op het Autosalon van Parijs.

 

Onder het statige gewelfde plafond van het Grand Palais wekt de onthulling van deze tot dan toe geheime wagen zowel verbazing als bewondering. Zijn avant-gardistische doch elegante lijnen zetten meteen een nieuwe standaard. Bezoekers en journalisten worden letterlijk sprakeloos.

 

Concurrenten kunnen de genialiteit van de nieuwkomer alleen maar toejuichen. Volgens de legende zijn er aan het einde van die dag 12.000 DS 19's verkocht en 10 dagen later, bij de sluiting van het Autosalon, liep het aantal bestellingen op tot 80.000!

DE JAREN 50:

De productie van DS begint op 7 oktober 1955 in de fabriek aan de Quai de Javel in Parijs (Frankrijk), de dag na het debuut op het Autosalon van Parijs. De eerste modellen die op de weg verschijnen, zien er zo innovatief uit dat ze overal de aandacht opeisen. De baanbrekende technische en esthetische oplossingen van de wagen wekken eindeloze nieuwsgierigheid op, want de DS ziet er niet alleen uit als een waar kunstwerk, maar bevat ook geavanceerde technologie. Zo zorgt de opvallende hydropneumatische ophanging voor een ongekende wegligging en comfort. Een ander nieuw veiligheidskenmerk, het extreem krachtige hydraulisch ondersteunde remsysteem met schijfremmen vooraan, zorgt voor zo'n korte remafstand dat sommige ervaren bestuurders in verwarring raken wanneer ze voor het eerst achter het stuur van een DS kruipen.

 

In de jaren 1950 worden verschillende uitvoeringen van de DS 19 gelanceerd. De eerste is de ID 19, die in oktober 1956 wordt geïntroduceerd. Later volgen de gezins-, bedrijfs- en stationwagen, die in 1958 verschijnen. De DS 19 Prestige maakt in datzelfde jaar zijn opwachting. De DS 19 slaat in 1958 ook een nieuwe weg in met een koetwerk dat varieert van vier tot maar liefst acht kleuren! De eerste styling-upgrades volgen in 1959, waarbij de koetswerkvorm wordt verfijnd door de achtervleugels te verlengen en grote ventilatieopeningen in de vorm van een asbak toe te voegen aan de voorspatborden.

 

Vanaf het begin maakt de DS 19 internationaal furore. Vanaf 1956 wordt hij geassembleerd in het Groot-Brittannië en België, vanaf 1959 in Zuid-Afrika. Als symbool van Franse elegantie en avant-garde wordt de wagen geëxporteerd naar West-Europa, bijna alle landen van het Gemenebest (waaronder Canada en Australië) en naar de Verenigde Staten, waar hij in korte tijd een grote die-hard aanhang opbouwt.

EEN MILJOEN DS-WAGENS GEBOUWD!

De miljoenste DS - een gloednieuwe DS 21 Pallas Electronic Injection - rolt van de band in de fabriek van Javel op 7 oktober 1969. In Metallic Sable, inclusief het dak, gaat hij meteen naar het Autosalon van Parijs, dat sinds 2 oktober open is. Daar wordt de wagen verloot in het bijzijn van een gerechtsdeurwaarder. Gilles Delègue, een tweedejaars ingenieursstudent aan de Ecole Centrale van 22, komt als winnaar uit de bus.
2014: ontstaan van DS Automobiles als merk

DS Automobiles, opgericht in Parijs op 1 juni 2014, wordt een merk op zich. Het doel: de waarden van innovatie en originaliteit van de DS uit 1955 voortzetten om de Franse kunst van het reizen te belichamen. In 2025 biedt DS Automobiles een globaal en divers gamma met DS 3, DS 4, DS 7 en N°8.

 

Ontworpen voor klanten die op zoek zijn naar iets bijzonders, die de wereld rond willen reizen en van elk moment willen genieten, onderscheiden de creaties van DS zich door hun charismatisch design, verfijnd interieur, geavanceerde technologie en premium comfort. In combinatie met een reeks op maat gemaakte diensten bieden ze een unieke merkervaring voor, tijdens en na elke reis.

 

DS Automobiles vestigde sinds zijn intrede in de Formule E (2015) talrijke records, waaronder twee dubbele team- en coureurstitels. Het merk loopt voorop op het gebied van elektrificatie en biedt al zijn modellen ook in een geëlektrificeerde uitvoering aan. Daarbij ontwikkelt het 100% elektrische aandrijvingen, zelfopladende en plug-in hybride wagens met tot 360 pk en vierwielaandrijving. In 2025 versnelt DS Automobiles de overgang naar een 100% elektrisch gamma met de komst van de N°8, een nieuw model met een rijbereik tot 750 km.

 

Het merk DS is aanwezig in 40 landen en beschikt over een exclusief distributienetwerk met bijna 450 DS STORES over de hele wereld.


2025, N°8: EEN UITNODIGING VOOR DE ELEKTRISCHE REIS

N°8 is geïnspireerd op het DS AERO SPORT LOUNGE-concept en onderscheidt zich door zijn onberispelijke kwaliteit, groot rijbereik en optimaal comfort, waardoor hij de meest serene elektrische wagen op de markt is. N°8 belichaamt meer dan ooit dynamische sereniteit door middel van een nieuw soort SUV Coupé.

 

N°8 - het eerste 100% elektrische design van DS Automobiles - beschikt over een gecombineerd rijbereik van 750 km (WLTP-cyclus) en meer dan 500 km op de snelweg dankzij een uitstekende Cx van 0,24. Met een vermogen tot 350 pk, verkrijgbaar met twee- of vierwielaandrijving, herdefinieert N°8 de normen voor comfort en belichaamt hij een nieuwe Franse kunst van elektrisch reizen.